Vi handlar resor på nätet

Enligt DIBS rapport 2017 är det resor vi handlar mest på nätet. Hela 45% av alla köp är just resor. På andra plats har vi produkter och enligt Internetstiftelsen är det kläder som står högst på den listan. Men vi handlar för mycket pengar och det finns ju såväl bra som sämre saker med det. Internethandlaren har ju ofta sina produkter i någon form av centrallager och vid beställning måste dessa skickas. Det kostar ju en del för miljön med all logistik. Lastbilar som far överallt med folks finskjortor och TV-apparater. Dessa saker hade ju förmodligen fått skickats till butiken i alla fall, så det blir ju kanske inte någon större skillnad, men det ställer en del krav på koordineringen av frakten för att göra det så ekonomiskt och miljövänligt som möjligt. En av kraven internetkunderna har är kravet på att en vara ska kunna returneras. Har man köpt en sak i butik går man ju tillbaka med den, men har man köpt den på internet så skickar man tillbaka den. I en ny lastbil, åt andra hållet, och helt plötsligt faller miljötänket. Att hemkörningen av mat blivit mer omfattande har ju även det sina för- och nackdelar när det gäller miljön. Lastbilarna ersätter många bilars resa till och från butikerna, vilket är bra. Tyvärr körs det ju ut mat till de som tidigare åkte kommunalt till affären, så i de fallen tillkommer det ju trafik.

E-handeln ökar hela tiden och den kommer att öka ännu mer. Oavsett om man tror att det är bra eller dåligt för miljön, så behöver man hitta lösningar för ökningen av lastbilar, stora som små, som blir allt fler i takt med att internethandeln ökar.

Det ska bli spännande att se vilka lösningar framtiden har i sitt sköte, och hur handeln löser logistik, koordinering och miljö.