Är beslutet om en  IT-strategi för skolan ännu ett spöke?

Så fort man pratar om IT och skolan vaknar jag till. Det har varit viktigt för mig i många år. Ända sedan jag drev bolaget BeCloud som levererade tjänsten Skolmolnet har jag försökt hitta vägar som ”väcker” skolan. Att man pratar om en satsning idag är bra, men det är i senaste laget. Problemet är inte bara teknik och ekonomi, utan även tradition och historia. Både skolan som institution och många av lärarna verkar nästan streta emot. Om man är rädd för tekniken eller bara tycker att det är ”bra som det är” vill jag ha osagt. I vilket fall som helst har det varit svårt att introducera ny teknik i skolorna. Förskolan har generellt varit lättare där man varit öppen för att inför surfplattor och datorer med lekfulla lärospel.

Det är bra att man nu ser över strategin, även om det kunde ha varit tydligare. Att till exempel formulera sig att eleven ”ska ha tillgång till digitala verktyg utifrån sina behov och förutsättningar” kan vara en svår rebus att lösa för många skolor- Vad betyder tillgång och hur definierar man behoven och förutsättningarna. Personligen anser jag att man bör ta fram en strategi med ett tydligare ramverk att utgå ifrån. Ett ramverk som slutar i ett lika kristallklat mål. Nu är ju naturligtvis varje individ unik och det måste självklart finnas utrymme med detta i åtanke, men utan en klart definierad strategi så är risken överhängande att det blir absolut ingenting mer än bara en snackis.

Jag vet inte om man har tagit beslutet för en IT-strategi för skolan för att man är pressad till det. Det känns hur som helst inte helhjärtat. Som drivande i ”IT i skolan” under Dataföreningens flagg och som entreprenör i ett IT-företag med skolan som kund har jag suttit ner i åtskilliga diskussioner om vad man skulle behöva göra. Jag har haft långa diskussioner med Specialpedagogiska Skolmyndigheten, It-strateger från Stockholm Stads utbildningsförvaltning rektorer, lärare och föräldrar. Dessa diskussioner hade jag för 10 år sedan och den visionen vi fantiserade om är något helt annat än det man presenterar idag. Jag skulle nästan kunna gå så långt att säga att det blir lite löjligt.

IDG kallar skolans gemensamma IT-strategi för ”en fråga som länge irrat runt som ett osaligt spöke som inte lyckats ta fysisk form”. Frågan är om detta inte bara är ännu ett pustande spöke eller om det faktiskt kan bli ett första steg till en skola som lever och andas 2017.