Sociala medier, digitala bullar och gott kaffe

När jag inte sitter ute hos en kund och driver projekt spelar jag gärna gitarr och spelar jag gitarr, då kan det bli såväl visa som punk. Nu har det öppnat ett café 2 minuter från min ytterdörr. Mackor med färska ingredienser, nybakade bullar och fint kaffe smakar bäst på café. Det visade sig att ägaren hade drivit restaurangen alldeles intill tidigare och mitt första minne av Dogan, som han heter, är hans fantastiska sallader. Dogan bad om lite råd kring webbsida och sin sida på Facebook, och jag sa att det är klart jag hjälper till. Det ena leder till det andra så nu har jag hand om den akustiska scenen och hjälper till med att hänga konst på caféet. Men, nu ska inte det här handla om visor eller konst.

Inga digitala bullar

Den 20 februari öppnade Café & Konditori Kvarnen portarna och den enda reklam de gjort egentligen är genom den sida på Facebook som vi satte upp. Hans bekantskapskrets, min bekantskapskrets och några grupper på Facebook var den enda kanalen utöver skyltfönstret mot Sofielundsvägen. Ett personligt inlägg där Dogan presenterar sig själv och caféet är uppe i 2,300 visningar, över 800 inläggsklick och 216 reaktioner (gilla). Det inlägget visar på en styrka hos sociala medier som många inte riktigt tagit på allvar. Digitala bullar smakar inget vidare, men digitala kanaler som bjuder in till en mysig stund på det lokala fiket med fantastiskt kaffe och färska bullar är något helt annat.