Måsten man inte hinner

Intjäningskritisk, ROI och utfall är ord som till ytan synes vara bittra fiender till IT-avdelningar i såväl Sverige som på många andra platser. Att IT kostar pengar vet alla som jobbar med eller nära IT. En av aktiviteterna som ofta hamnar i kläm är dokumentation. Att dokumentera sin IT är tidskrävande och måste underhållas. Allt detta kostar tid. Tid kostar pengar.

Tidskrävande aktivitet som sparar tid

Om man dokumenterar sina aktiviteter, system och processer så kommer lönen snabbt i och med snabbare uppsättningar, smidigare on-boarding och effektivare felsökning. När jag inte känner till en miljö måste jag lära känna den inför varje aktivitet. Igen och igen och igen. Hur loggas ett fel? Var hittar jag mangementservern. Vet jag detta kan jag vara igång med själva arbetet snabbare än utvecklare suger i sig en Jolt-Cola. Har jag ingen aning slutar det met att jag letar överallt. Klicka, bläddrar och bläddrar lite till innan jag klickar på ytterligare en flervalsgardin. I vissa fall kan det till och med ta dagar innan jag hittar data nog för att faktiskt kunna göra något.

Det betyder att om jag lägger ner tid och pengar på dokumentation så sparar jag detta på förvaltningen direkt och i projekten direkt och på sikt. Det man förlorar på gungorna… Ja, ni fattar.

I slutändan förlorar man aldrig på att lägga ner tid och pengar på dokumentation. Frågan är bara hur man ska dokumentera, hur man ska göra det sökbart och hur detaljerad man ska vara.