Molnen, vindarna och rena gissningar

Det är inte lätt att vara inköpare av tjänster idag. Informationsflödet är outsinligt och alla anser att de har rätt och att lösningen de representerar är framtiden. Tyvärr är sanningen att vi inte kan sia om framtiden, utan behöver bygga våra tekniska lösningar så att de blir böjliga, eller flexibla om du vill, nog för att kunna hantera oväntade krumbukter och otippade cirkuskonster från morgondagen. IoT och virtuell verklighet var en gång bara visioner och det vi drömmer om idag kan mycket väl vara sanning i morgon.

Det viktiga är inte vilken väg du väljer, utan att du väljer, och att du väljer det du tror på. Är du inte bra på teknik kan du skaffa dig tekniska förebilder som kan hjälpa dig genom denna djungel av tjänster och produkter. Jag tror också att det är viktigt att du faktiskt gör ett val och inte står still och ser upp på molnen som passerar. Det fanns ett flertal riktigt stora bolag som inte längre är med oss på grund av att de varit för långsamma eller helt enkelt inte gjorde något aktivt val. Andra har förlorat en massa pengar och energi på att försöka komma ikapp.

Rena gissningar?

Nya lösningar och innovationer staplas på varandra och flertalet av dem är bra, fåtalet riktigt bra och en handfull är fantastiska. Men det är inte det enda talet i den här ekvationen. Användaren är den andra. Även om en produkt eller tjänst är rent fantastisk blir det inte mycket av den om den inte har några användare. Att försöka förstå vilka lösningar som får genomslag i morgon är svårt. Vi blir som mångubbarna och solgummorna på TV när vi pekar med vår fina väderpinne på en karta i ett försök att analysera hur vinden ska vända och vart stormen är på väg. Precis som med väderprognoserna är gissningarna grundade på fakta om hur vädret brukar bete sig. Vilket ger oss en idé, men är ingen garanti. Ja, jag skulle vilja säga att det är rena gissningar, men gissningar grundade på insamlat data över hur marknaden (vädret) brukar bete sig.

Vänta inte!

Det är bättre att ta ut en riktning, se till att veta vad man vill och planera för att vinden kan vända än att stå utan kompass och bara vänta på svaren. Du får inte reda på vägen om du inte frågar, och du kommer inte fram om du inte börjar gå!